Hellobello

Idag har jag inte fått ett skit gjort för jag har vart hemma sjuk hela dagen.
Tänker inte gå ut eller nånting.
Många ska tydligen festa, men jag har tagit massa mediciner så jag vågar inte gå ut och klyva nåt.

Tina har vart här och sen Mucken.
TACK FÖR IDAG TINA, DU ÄR BÄST.
Mucken kom med mat. Det var bra. TACK.

Jag kollar just nu på roomraiders, det suger verkligen jättemycket.

Jag har en fråga till alla;
VAD FAN SKA MAN RÖSTA PÅ I HÖST?!
Jag är så himla förvirrad att jag får lite panik.
Jag tycker det finns så mycke fel i alla partiers värderingar att jag får lust att skapa ett eget parti.

Men så här tycker jag, så får vi väl se om nån tycker att det är nåt parti som stämmer in på det:
Jag är för:
Jämställdhet mellan kön/raser/ålder OSV.
Att utveckla milövänliga alternativ till kärnkraft
Att avveckla kärnkraften
Att det är viktigt att behålla kulturarv som teatrar o dyl.
Att få ordning på sjukvården, att man fortare ska få hjälp på vårdcentraler och akuten t.ex. och att dom som jobbar på sjukhus ska få rättvis lön.
Att, som på ovanstående punkt, alla ska få rättvis lön förhållande till vad för arbete man utför.
Att alla invandrare ska gå på obligatoriska svenska-lektioner.
Homosexuella äktenskap

Jag är mot:
Att alla invandrare hamnar i samma getton där alla kulturer blandas ihop- vilket jag tror har stor påverkan till varför alla tycker att invandrare bråkar så mycket. Dom borde blandas med oss svenskar, men det blir inte så om dom placeras i en klump på sama ställe. Det restulterar också i att dom får svårare att lära sig svenska.
Att vi INTE ska FORTSÄTTA ta in invandrare. Detta för att det är redan fullproppat med invandrare här i sverige, och vi har inte ens jobb så det räcker till oss själva nu!
Import av varor vi i Sverige själva kan tillverka/odla/framställa.
Arbetsförmedlingens sätt att arbeta, att dom inte får sätta ungdomar på praktikplatser förns efter 3 månader sen man skrev in sig t.ex.

Annat jag tycker:
Jag tycker att äldreomsorgen i Sverige suger, och det finns för lite ålderdomshem.
En människa som jobbat i hela sitt liv har rätt till ordnetlig omhändertagning, av folk som bryr sig.
Det finns faktiskt folk som bryr sig men folk vill ändå inte arbeta med det för att det är för dåligt betalt!
Alla blir gamla förr eller senare så varför kan vi inte ta hand om dom som har gjort sitt?! Dom förtjänar det!
Jag läste om ett gammalt par som inte skulle få bo ihop sina sista år för att den ena av dom kunde klara sig själv för bra för att få flytta till ålderdomshem med sin man, Det är CRAP och BULLSHIT. Låt dom förihelvete vara tillsammans sina sista år!!! Och häromdagen läste jag om en kvinna på ett ålderdomshem som hade maskar i sina liggsår och personalen hade inte tagit hand om det! Helt jävla sjukt.

Jag tycker det tar alldeles för lång tid för t.ex. misshandelsfall att komma till rättegång och dom, jag tar upp detta för att jag själv var vittne för en misshandel nu nyligen och den rättegången kom inte igång förns efter nästan ett år efter själva händelsen, och jag som vittne tycker det är sjukt svårt att dels komma ihåg allting rätt eftersom det va så länge sen och dels tycker jag det är förjävligt att misshandlaren själv får gå runt fri under tiden! Det är helt sjukt. Det borde gå mycket fortare.

Jag är inte rasist men jag tycker att om en person är bosatt i sverige, ska hon/han kunna svenska eller iaf vara villig att lära sig svenska och försöka, tills man kan!
Jag är för jämställdhet men, har en invandrare och en svensk med samma erfarenhet sökt samma jobb, tycker jag att den som behärskar språket bäst ska få jobbet. Då tycker jag inte att invandraren ska få jobbet bara pga. att det ska va mer jämställt bland raser på den arbetsplatsen t.ex. Utan det ska va den som bäst kan utföra jobbet.

Det ska va okej att älska, och gifta sig med den man vill, vare sig kön/religös tro etc.

Jag tycker INTE att det ska va självklart att man går i kyrkan på skolavslutningar, att man ska konfirmera sig eller att man ska behöva välja BORT att betala kyrkoskatt. Det ska va saker man själv väljer att börja göra om man vill göra det.
Jag vill inte betala pengar till nåt jag inte tror på!
Vart kan man begravas om man inte är med i kyrkan? Jag vill inte va begravd på en kyrkogård, för jag är inte religös?
Kyrkan får för mycket pengar och Kultur får för lite.

Om det är nåt som ska förändras i skolorna är det skolmaten.
Maten ska inte va så vidrig att ett barn hellre lägger sig veckopeng på McDonalds.

Sen tycker jag att cigg, snus och snabbmat ska va dyrare och nyttig mat billigare. Men det är kanske lite svårt att fixa, hehe!

Just nu kommer jag inte på fler frågor som jag kan ta upp men jag tycker säkert mycke mer!

Nån som tycker lika som jag eller är det nån som skulle vilja säga nåt parti dom tycker jag ska rösta på om man utgår från mina värderingar?

Har sagts
Kluddrat av: tovv

Måste säga att det är intressant att se dig skriva något annat än det vanliga. jag tycker att du tycker bra, men vilket parti du ska rösta på vetifan. inte höger tycker jag. jag gillar inte höger.

2010-06-18 @ 23:28:57
Kluddrat av: Jocke

Jag måste säga att på många punkter har vi väldigt liknande värderingar även om jag känner kanske att vi går isär lite när det kommer till din invandrarpolitik. jag tror att det är viktigt att skilja på flyktningar och jobbinvandring. men en sak som jag tycker du missat är den förbannade privatiseringen av allt. ursh. hatar höger.

2010-06-19 @ 10:35:28
Kluddrat av: sara

rösta blått. det är det enda jag är säker på. pratade nyss om det faktiskt. tycker som du på många punkter. jag blir helt orkeslös när jag tänker på invandrarpolitiken som sossarna fört dom senaste, ja, 20 åern eller va det är!

2010-06-19 @ 20:46:32
Kluddrat av: Johanna Langhorst

Lisa!

Kul att få veta lite om vad du tänker om Politiken... Jag tycker som du om det mesta, men vad gäller invandringspolitik undrar jag hur du tänker. Om man drar ut konsekvenserna av ditt resonemang, blir det inte så himla bra...



1. Vi skulle ha total brist på t. ex. läkare, tandläkare, städare och vårdpersonal i landet om det inte var för alla invandrare.



2. Arbetskraftsinvandring sker enbart i bristyrken, alla andra invandrare är flyktingar eller nära släktingar till flyktingar. Hur menar du att vi skulle "begränsa invandringen" till Sverige? Ska vi skicka tillbaks folk till krig och terror? Ska vi tacka nej till de läkare vi så väl behöver? Ska vi hindra barn från att bo med sina föräldrar?



3. Vad menar du med "Ghetton"? Jag har bott i Tensta i 17 år och jag antar att du menar typ Tensta när du skriver "Ghetton". Tensta är inget "Ghetto". Det är ett fint och trevligt bostadsområde, trevligare än de flesta andra som jag varit/bott i.



4. Du säger emot dig själv när du talar om att invandrare och svenskar borde blandas mer för att invandrarna ska lära sig svenska och sedan säger att en svensk borde få jobbet före en invandrare pga språkkunskaperna. Hur ska invandrare kunna intergreras i sverige om svenskar ska ha större rätt till jobba bara för att de inte talar med brytning? Det är så otroligt självgott att som trygg svensk, uppväxt i en demokrati och med välfärdssamhällets alla rättigheter till fri sjukvård och skola peka ut invandrare som samhällets stora problem. Vad handlar det om egentligen? Är det för jobbigt att behöva anstränga sig en smula för att förstå vad någon som talar med brytning säger? Känns det värre att bli utkonkurrerad av någon med svart hår när man söker jobb? Personligen tycker jag att alla bortskämda svenskar bör fundera över hur det skulle kännas att ofrivilligt tvingas bosätta sig i ett främmande land. Tänk dig att du växt upp i Sverieg under 1800talet, som många svenskar gjorde, icke läs och skrivkunniga, jagade av svälten flydde de till USA. Inte fan lärde sig alla engelska, men de blev väl mottagna ändå.

Massor av svenskar bosätter sig frivilligt i turistghetton (och där kan man snacka om ghetton, totalt isolerade från omvärlden) i

t. ex. Spanien eller Thailand, aldrig att de skulle ta sig för att lära sig spanska eller thailänska.

Till och med när vi svenskar turistar tycker vi att innevånarna i landet borde vara mer anpassade till oss svenskar, ha andra regler och lagar som mer påminner om våra, och så tycker vi att de borde kunna tala engelska, för att vi kan det. Mer bortskämt och självgott folk än svenskarna får man leta efter!



Tycker jag.



puss o kräm

Johanna

2010-06-28 @ 11:29:31
Kluddrat av: Johanna Langhorst

Kul program om Svenskar som Invandrare:

"Jävla vitskallar"

http://static.sr.se/laddahem/podradio/SR_P1_dokumentar_100617010057.mp3

2010-06-28 @ 11:33:53

Skriv nåt här om du vill:

Kluddrare:
LÅT STÅ!

Mäjl: (Visas inte)

Min blogg eller nåt annat jag vill skryta med:

Åsikt/skryt/whatever:

Trackback
RSS 2.0